Revalidatiecentrum implementeert kwaliteitsborden

Interview met Jo Oosterlinck- verantwoordelijke revalidatie AZ Sint-Elisabeth

"Kwaliteitscultuur creëer je door in gesprek te gaan met elkaar"

Waarom koos je voor RS health?

Het was in de eerste plaats de keuze van de directie van het ziekenhuis om te werken met RS health in aanloop naar het behalen van het kwaliteitslabel voor Qualicor.
RS health biedt ondersteuning aan onze afdeling om te werken rond kwaliteit.

Wat heb je samen gerealiseerd?

Er werd ingezet op de ontwikkeling van kwaliteitsborden. Hierdoor werd de PDCA cyclus op alle diensten in het ziekenhuis ingevoerd op een uniforme manier. Verder werden er tools aangereikt om die verbetercultuur op de dienst te creëren en te onderhouden. RS health heeft een constructieve en participatieve aanpak. Iedereen van de afdeling werd betrokken in de opmaak van de kwaliteitsborden. Het was belangrijk dat dit gedragen werd door het personeel en niet enkel in kader van het behalen van een kwaliteitslabel maar vooral om de patiëntveiligheid te verhogen en ook een verbetercultuur te stimuleren. We kregen veel tips en tricks om de kwaliteitsborden op te maken. Wekelijks waren er briefings waardoor alles zeer overzichtelijk was. Ook voor zij die niet aanwezig waren op de vergadering.

RS health voerde een interne audit uit om de implementatie van de kwaliteitsborden op te volgen. Dit gebeurde niet op een schoolse manier. Het gaat niet enkel over scores en quota’s maar ze nemen een zeer ondersteunende rol op. Was er iets niet in orde, dan werd uitgelegd wat beter kon en hoe we dit in de toekomst anders konden aanpakken.

Welke meerwaarde brachten de kwaliteitsborden? Hoe heb je dit ervaren? 

Met behulp van de kwaliteitsborden wordt informatie met iedereen gedeeld op de werkvloer. Elke dienst in het ziekenhuis werkt hierdoor op een uniforme manier. Verder helpt het de afdelingen onderling om elkaar beter te ondersteunen. Door de uniformiteit zijn nu ook o.a. de technische diensten beter betrokken in heel het kwaliteitsproces.
Door de kwaliteitsborden kunnen knelpunten op een toegankelijke manier worden aangepakt. Vroeger werd er vaak gewacht tot de teamvergadering om iets aan te kaarten. Alles is veel duidelijker in kaart gebracht.
De eerste maand schrikte het werken met de kwaliteitsborden ons wat af maar nu vindt het personeel het leuk om te doen.

Waarom zou je RS health aanbevelen?

RS health heeft veel expertise. Het is duidelijk te merken dat zij goed op de hoogte zijn van de werking van een ziekenhuis. Wij hebben Sarah die ons ondersteunt. Ze heeft een heel participatieve aanpak. Alle teamleden werden bij het proces betrokken.  Sarah was steeds aanspreekbaar waardoor het personeel geen drempel ervaarde om met haar in gesprek te gaan. Ze is deel van de werkvloer en voelt niet aan als een externe. Ook als verantwoordelijke kan ik heel vlot met vragen bij haar terecht.

We hebben veel bijgeleerd over hoe gestructureerd te werk gaan. Sarah is er in geslaagd om alles rond kwaliteitstopics heel overzichtelijk en duidelijk over te brengen naar de teamleden en dit op een leuke manier. Hierdoor hebben we minder het gevoel dat we zaken “moeten”  in functie van een kwaliteitslabel. We willen nu zelf als organisatie op deze manier te werk gaan en de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening verder optimaliseren.  

Kortom, voor onze organisatie is de samenwerking met RS health een hele positieve ervaring.