Expertises
Crisismanagement - Interimmanagement
Leer uit crisissituaties.
“Ons team zit vast”
Verzuim, verloop, nieuwe collega’s, wisselingen in het managementteam, veranderingen in de werkwijzen,… een samenloop van factoren die impact kunnen hebben op de werking van een afdeling.
Wanneer we een vraag tot interim- of crisismanagement ontvangen, willen we duidelijkheid over de hulpvraag. We brengen de hulpvraag in kaart en werken hierbij met het tandwielenmodel.
Wij gaan ervan uit dat een goed werkend team drie belangrijke tandwielen heeft die in balans zijn, namelijk het welzijn van de medewerkers en de leidinggevende, de organisatie van de dienst en de kwaliteit van de dienstverlening. We geloven dat het welzijn van de medewerkers de basis vormt van een goed werkende afdeling. Als mensen zich goed voelen op het werk dan streven ze extra naar een kwaliteitsvolle dienstverlening voor hun cliënten. Wanneer de wil aanwezig is en de kwaliteit aantoonbaar, dan kan je ook kijken naar de effectiviteit van de processen en continu verbeteren. Een afdeling mag nooit stilstaan, want dat is achteruitgaan. Daarom is het belangrijk dat de verschillende tandwielen blijven draaien en elkaar versterken.
Welke handvaten gebruiken wij per tandwiel?
Onze handvaten zijn gebaseerd op verschillende wetenschappelijke tools. We starten elke opdracht met een scan als startpunt om samen met de klant het doel en plan van aanpak voor het traject te bespreken.
Tandwiel welzijn
Om een goed draaiende afdeling te hebben, is één van de basis ingrediënten ‘gelukkige’ medewerkers en leidinggevende. Wanneer de medewerkers en leidinggevende graag komen werken en hun taken onder controle hebben, dan kunnen ze ook samen gaan voor kwaliteitsvolle zorg.
We gaan zowel aan de slag met het team als de leidinggevende. We kijken naar de rol van de leidinggevende en de groepsdynamiek, maar ook naar de werk-privé balans, het ervaren van werkdruk, gevraagde flexibiliteit,…
We maken hiervoor onder andere gebruik van het model van Fry en Edmondson.
Tandwiel kwaliteit
Om kwaliteit aantoonbaar te maken werken we vanuit ons eigen kwaliteitshuis. De bouwstenen worden bepaald door jouw als klant. Jij bepaalt welke kwaliteitsopvolgingsmethoden je wenst te gebruiken. Denk hierbij aan indicatoren, audits, bevragingen,…
Ontdek op onze expertisepagina ‘kwaliteitsmanagement’ nog meer informatie.
Tandwiel organisatie dienst
Voor het visualiseren van de werkorganisatie maken wij gebruik van de Lean-methode. We gaan op zoek naar de risico’s en de toegevoegde waarde van processen, de variatie in de werking en het takenpakket en bekijken of de bestaffing afgestemd is op de activiteiten. Hierbij maken we gebruik van de nurse journey, klantenreis, Heijunka, e.a.
We bespreken met jullie de mogelijkheden en bepalen samen de werkwijze. We lopen samen het pad om een duurzame verandering te kunnen realiseren.
Wat kunnen wij voor jou betekenen?
- Tijdelijk inzetten van een crisismanager
- De crisissituatie analyseren en een actieplan opstellen
- Ondersteuning bieden bij de implementatie van het crisisactieplan
- Begeleiding van medewerkers om de vooropgestelde doelen te realiseren
- …
samenwerken
Eens praten? Je kan er enkel bij winnen.
Wij zijn ervan overtuigd dat we samen kunnen zorgen voor betere zorg. Contacteer ons voor een eerste vrijblijvend gesprek.