Expertises
Crisismanagement: leer uit crisissituaties
“Ons team zit vast”
Verzuim, verloop, nieuwe collega’s, wisselingen in het managementteam, veranderingen in de werkwijzen,… een samenloop van factoren die impact kunnen hebben op de werking van een afdeling.
Wanneer we een vraag tot interim- of crisismanagement ontvangen, willen we duidelijkheid over de hulpvraag. We brengen de hulpvraag in kaart en werken hierbij met het tandwielenmodel.
Een goed werkend team: drie tandwielen in balans
Wij geloven dat een goed functionerend team draait op drie essentiële tandwielen die in balans moeten zijn:
- het welzijn van medewerkers, leidinggevenden en cliënten
- de kwaliteit van de dienstverlening en van de werkorganisatie/processen
- het financiële luik
Het welzijn van medewerkers en leidinggevenden vormt de fundering van een goed functionerende afdeling. Wanneer mensen zich goed voelen op het werk, zijn ze gemotiveerder om te streven naar hoogwaardige en cliëntgerichte dienstverlening.
De kracht van balans
Als het welzijn op orde is en de kwaliteit aantoonbaar is, ontstaat er ruimte om te werken aan de effectiviteit van processen en een continu verbetercultuur te creëren. Een afdeling mag nooit stilstaan, want stilstaan betekent achteruitgaan. Het is cruciaal dat de drie tandwielen blijven draaien en elkaar versterken. Wanneer deze tandwielen naadloos samenwerken, ontstaat een afdeling die flexibel, veerkrachtig en toekomstgericht is.
Welke handvaten gebruiken wij per tandwiel?
Onze aanpak is gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde tools en methodieken. Elke opdracht begint met een grondige scan, waarmee we samen met jou als klant het doel en het plan van aanpak voor het traject bepalen.
Tandwiel: Welzijn
Een goed draaiende afdeling begint bij een essentiële basis: gelukkige medewerkers en leidinggevenden. Als zij met plezier naar het werk komen, hun taken onder controle hebben en goed samenwerken, ontstaat ruimte voor het leveren van hoogwaardige zorg.
Wij richten ons zowel op het team als de leidinggevende. Daarbij onderzoeken we:
- de rol van de leidinggevende in het team
- de groepsdynamiek en samenwerking
- de balans tussen werk en privé
- het ervaren van werkdruk en gevraagde flexibiliteit
Voor deze analyses gebruiken we onder andere het model van Fry en Edmondson om welzijn en samenwerking te versterken.
Tandwiel: Kwaliteit
Kwaliteit aantoonbaar maken staat centraal in onze aanpak. Dit doen we met ons eigen kwaliteitshuis, waarin de bouwstenen volledig worden afgestemd op jullie kwaliteitswerking binnen de organisatie.
Ontdek op onze expertisepagina ‘kwaliteitsmanagement’ nog meer informatie.
Tandwiel: Euro
Hiermee brengen we in kaart:
- omgaan met middelen
- capaciteitsplanning
- voorraadbeheer
- …
Tools zoals de Nurse Journey, klantenreis en Heijunka ondersteunen ons hierbij. Samen bepalen we de werkwijze en zetten we stappen richting duurzame verandering.
Hoe helpt RS health?
We bespreken met jullie de mogelijkheden en bepalen samen de werkwijze. We lopen samen het pad om een duurzame verandering te kunnen realiseren.
• Tijdelijk inzetten van een crisismanager.
• De crisissituatie analyseren en een actieplan opstellen.
• Ondersteuning bieden bij de implementatie van het crisisactieplan.
samenwerken
Eens praten? Je kan er enkel bij winnen.
Wij zijn ervan overtuigd dat we samen kunnen zorgen voor betere zorg. Contacteer ons voor een eerste vrijblijvend gesprek.