AZ Glorieux slaat handen in elkaar met de thuiszorg voor kortere oncologische dagopnames
Interview met Sabine Teirlinck, zorgmanager AZ Glorieux in Ronse
“We hebben onze oncologische dagopnames geoptimaliseerd en verkort. Bovendien weten de patiënt én ons personeel nu op voorhand of een geplande behandeling kan doorgaan.”
Waarom koos je voor RS health?
“Zij ondersteunden ons ziekenhuis al bij andere kwaliteitsinitiatieven. Uit die samenwerking groeide het idee voor onco@home: we wilden de dagopnames van oncologische patiënten verkorten door de medische check-ups op voorhand aan huis te laten plaatsvinden. Zo vermijden we ook onnodige verplaatsingen naar het ziekenhuis, wanneer de bloedwaarden van de patiënt niet goed genoeg zijn om een behandeling te laten doorgaan. Gezien de reeds succesvolle samenwerking met RS health, kozen we opnieuw voor hen om dit project in goede banen te leiden.”
Wat heb je samen gerealiseerd?
“We begonnen met een stuurgroep en werkten een actieplan uit. Met de hulp van RS health gaven we het proefproject vorm: welke patiënten kwamen in aanmerking en hoe zouden we opvolgen wat werkte? Via hen vonden we ook een geschikte partner uit de thuiszorg: het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen. Al snel werd duidelijk dat een vlotte, veilige communicatie tussen ons en het Wit-Gele Kruis cruciaal zou zijn, bijvoorbeeld om medische gegevens te delen. RS health dacht met ons mee en hielp bij het opzetten en testen van die communicatieflow.
Daarna trokken ze samen met onze mensen de werkvloer op. Stap voor stap gingen ze door de verschillende processen van onco@home om die te optimaliseren. Bijvoorbeeld: de dag vóór een oncologische patiënt bij ons een behandeling krijgt, doet het Wit-Gele Kruis thuis de medische check-ups. Maar wat gebeurt er in ons ziekenhuis zodra die gegevens binnenkomen? Die workflow werd onder de loep genomen. We spraken af dat het bloedstaal vóór de middag binnen moet zijn. Dan kan het meteen naar het labo voor analyse, waarna de oncoloog de resultaten krijgt. Als alles in orde is, brengt die nog dezelfde dag de apotheker op de hoogte om de therapie te bereiden. Door al die schakels goed op elkaar af te stemmen, is er veel minder wachttijd voor de patiënt. Bovendien weet zowel de patiënt als ons personeel nu een dag op voorhand of de geplande behandeling effectief kan doorgaan.”
Waarom zou je RS health aanbevelen?
“Ze hadden kennis van zaken én er was een persoonlijke klik. Dat maakte de samenwerking zowel fijn als inhoudelijk waardevol. Ik was vroeger leidinggevende van het dagziekenhuis oncologie en heb daarin dus veel expertise. Maar een dienstoverschrijdend en zelfs transmuraal project zoals dit? Dat was nieuw. RS health heeft mij en mijn collega’s veel bijgebracht over de planning en opvolging van zulke projecten. Daarnaast vormden ze ook de brug met de externe partner. Tot slot begeleidden ze de terugkoppelingsmomenten excellent, wat het project enorm voortstuwde!”