RS health helpt CM nieuwe beheersinstanties te vinden voor assistentiewoningen
Interview met Riet Ory, directeur sociaal innoveren en ondernemen bij CM
“Voor verschillende gebouwen met assistentiewoningen zochten wij een nieuwe beheersinstantie. RS health bracht per gebouw de wensen en noden in kaart en luisterde ook naar onze vereisten. Ze vonden voor alle bewoners een overnemer die bij hen past, en die aan de kwaliteitseisen van CM voldoet.”
Waarom koos je voor RS health?
CM treedt op als beheersinstantie van verschillende groepen assistentiewoningen of serviceflats. Wij zijn daar zorgmakelaar: we zijn niet de eigenaar van de gebouwen maar beheren ze, ook op vlak van zorgvoorziening. We staan onder meer in voor, begeleiding, zorgcoördinatie, animatie… Dit jaar moesten we echter voor dertien groepen van assistentiewoningen op zoek naar een nieuwe beheersinstantie. Geen eenvoudige taak: het gaat om heel verschillende residenties, met elk een eigen karakter, samenstelling van bewoners en eigenaars. We wilden voor al die mensen een mooi alternatief vinden. Een bijkomende moeilijkheid is het zorgaspect. We wilden de bewoners continuïteit en kwaliteit garanderen wat hun woning en dienstverlening betreft.
Om deze overname snel maar doortastend uit te voeren, besloten we een externe expert in te schakelen. De externe expert moest zowel de belangen van CM als deze van alle bewoners en eigenaren bewaken. Hiervoor vonden we een goede project- en implementatiemanager bij RS health.
Wat heb je samen gerealiseerd?
RS health ondersteunde ons bij de communicatie naar de bewoners en eigenaars van de assistentiewoningen. Per residentie brachten ze de wensen en noden in kaart, en zochten op basis daarvan telkens een aantal kandidaat-overnemers. Zo kon elke vereniging van mede-eigenaars kiezen voor een nieuwe beheersinstantie die voldoet aan de kwaliteitseisen en regelgeving, en die ook echt bij deze residentie past. RS health leidde de onderhandelingen en bereidde de overdracht zowel inhoudelijk als administratief voor. Tijdens deze overgangsperiode waakte ze er eveneens mee over dat de reeds bestaande processen verder liepen en geoptimaliseerd werden waar mogelijk. Intussen is er voor alle dertien gebouwen een geschikte overnemer gevonden.
Tot slot voerde RS health nog een extra opdracht uit. Op onze vraag maakten ze een kritische analyse van onze werking als beheerinstantie. Hadden we zelf ergens iets beter kunnen doen? Wat zijn werkpunten voor ons? De consultant gaf ons heldere richtlijnen voor andere (lopende en toekomstige) projecten waarbij we als zorgmakelaar betrokken zijn. Zo leren we hieruit!
Waarom zou je RS health aanbevelen?
Ze kennen de sector heel goed. Ze weten wat er allemaal komt kijken bij een groep van assistentiewoningen: ze kennen het profiel van de bewoners, de dynamiek van de vereniging van mede-eigenaars, de wettelijke context… Ook over de manier waarop ze te werk gaan, heb ik alleen maar lof. Ze zijn emotioneel intelligent, betrokken en houden rekening met de noden van CM en van de bewoners van de assistentiewoningen. Tegelijk werken ze heel resultaatgericht en communiceren ze helder met alle betrokken partijen. Door deze aanpak zijn we er samen in geslaagd de overnames op korte tijd mooi af te ronden!