Zorgafdelingen AZ Alma staan systematisch stil bij veiligheid en kwaliteit
Interview met Fritz Defloor, operationeel directeur AZ Alma
“RS health hielp ons een cultuurverandering in gang te zetten in het ziekenhuis. Dit door op vaste momenten, geïntegreerd in de dagelijkse werking, stil te staan bij kwaliteit. Kwaliteit en veiligheid komen immers niet toevallig tot stand!”
Waarom koos je voor RS health?
“In ons ziekenhuis staat veilige, kwalitatieve zorg voorop. Vanuit dit streven, willen we bewust stilstaan bij verbeterpunten en risicosituaties. Om dit kwaliteitsdenken verder aan te moedigen, hing er al een tijd op elke (zorg)afdeling een kwaliteitsbord. Hier aan kwam het team samen om te brainstormen over wat beter kon. Op welke manier dit verliep, was in handen van het betrokken team. Sinds covid lag dit echter wat stil. Daarom wilden we nu werk maken van een structureel kwaliteitskwartier: één keer per week, 15 minuten, op een vast moment per dienst. Ieder team mocht zelf kiezen welk moment voor hen het beste paste. Met als doel ideeën vanuit de teams zelf naar boven te laten komen, kaderend binnen het strategisch beleidsplan van AZ Alma.
“Tegelijk wilden we dagelijkse safety briefings uitrollen. Daarin wordt het aanwezig personeel gebrieft over ad hoc of urgente risicosituaties, zoals risico’s met patiënten (bv. twee mensen met dezelfde familienaam), maar ook geplande brandoefeningen of ICT-interventies. Om deze projecten op korte tijd uniform te introduceren in ons ziekenhuis, hadden we iemand nodig die daar fulltime mee bezig kon zijn en onze eigen mensen kon ondersteunen. Via onze manager kwaliteit & innovatie Prisca Rabaut kwamen we bij RS health terecht. Zij werkte reeds verschillende keren met hen samen, met steeds goede ervaringen.”
Wat heb je samen gerealiseerd?
“RS health hielp ons de kwaliteitskwartieren en de safety briefings team na team op te starten, samen met onze ploeg kwaliteit & innovatie. Eens een afdeling opgestart was, bleven ze op structurele basis aansluiten om de teams bij deze twee nieuwe werkwijzen verder te coachen. Om makkelijk en efficiënt te kunnen rapporteren na ieder coachingsmoment, stelde RS health ook een kort opvolgingsformulier op. Dit werd en wordt nog steeds structureel ingevuld.
Zo zette ze mee een cultuurverandering in gang en werden deze nieuwe gewoontes geborgd. Systematisch bij kwaliteit en veiligheid stilstaan, werd zo nog meer geïntegreerd in de dagelijkse werking.
Na deze intense periode van opstart en begeleiding volgde een overdracht. RS health beloofde zich niet onmisbaar te maken en, dit deden ze ook niet. We kregen een duidelijk overzicht van waar het (nog niet) prima liep. Dit gaf ons de mogelijkheid om intern zelf de nodige verdere begeleiding te voorzien.
Nu willen we ook bij de ondersteunende diensten, zoals de schoonmaak- of IT-ploegen, de vaste momenten gaan inlassen om gestructureerd stil te staan bij veiligheid en kwaliteit. Zij staan op de agenda voor de komende periode.”
Waarom zou je RS health aanbevelen?
“RS health stelde zich heel flexibel op: ze konden zich vrij snel vrijmaken voor onze projecten, de besprekingen verliepen vlot, ze dachten ook echt mee na… Dat was aangenaam samenwerken. Maar bovenal was er een duidelijke persoonlijke klik. En dat is toch het belangrijkste. Wat je ook doet qua project, het komt altijd neer op mensen. Wat mij enorm charmeerde, was dat ze steeds spraken over ‘ons’ en ‘wij’. Ze waren met andere woorden echt één van ons, echte ‘Almatiërs’. En dat ging in twee richtingen: ze werden heel goed opgenomen in onze ploeg!”