Lean-management

Meer tijd creëren voor directe cliëntenzorg door verspillingen maximaal te elimineren met een tevreden cliënt, naaste en medewerker als resultaat.

Uit onderzoek is gebleken dat zorgmedewerkers vaak slechts 30% van hun tijd kunnen besteden aan directe cliëntenzorg. De overige tijd wordt vaak in beslag genomen door verspillingen zoals het zoeken naar materiaal, het over en weer lopen, tekorten qua stock,… Via de lean methodiek elimineren wij deze verspillingen zowel ruimtelijk als procesmatig en zorgen wij voor een aangename, geordende, efficiënte en veilige werkomgeving.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

  • Het uitvoeren van een lean project op een afdeling, onder meer:
    • Het in kaart brengen van de huidige werking en organisatie van de afdeling(en) / betrokken afdelingen
    • Het ruimtelijk ordenen en structureren van de gehele afdeling, inclusief alle individuele ruimtes
    • Het analyseren van relevante data (metingen omtrent tevredenheid, voorraadanalyses,…)
    • Het analyseren en optimaliseren van gerelateerde processen
    • Het borgen van de nieuwe inrichting en organisatie van de afdeling
    • Het opstarten van het gebruik van kwaliteitsborden voor afstemming van het project met de afdeling
    • Het afstemmen van nieuwe oplossingen met de organisatiebrede werking en de vertaalslag hiervan door heel de organisatie
    • Het in kaart brengen van de ROI van het project
  • Opleidingen rond Lean Management organiseren en geven